De vuurtjes stonden al te branden, het weer was goed en langzaam kwamen alle vrijwilligers binnenwandelen. We mochten maar liefst 23 mensen en ethousiastelingen verwelkomen op de plantdag van afgelopen zondag 7 november. Met een lekker warm kopje koffie of thee begonnen we aan deze mooie dag. Eerst werd er een uitleg gegeven door Kyara Smit over het project Voedselbos t’Mortelke. Daarna, werd er een algemene uitleg gegeven over het planten van bomen door Robert. En toen konden we beginnen!

Bijna 350 struiken en bomen gezet

Er zijn bijna 350 struiken en bomen gezet tijdens de plantdag. Mensen waren fanatiek aan het planten en bij het uitgifte punt konden we het bijna niet bijhouden. Wij zijn blij dat mensen zo gemotiveerd waren om bomen te planten. Dat geeft in het huidige klimaat een burger zeer veel moed. Er werden verschillende soorten pruimen, amandelen, appels, kersen, en peren gezet. Ook gingen er pawpaw’s de  grond in, appelbessen en een heuse apenboom. Het kwam niet vaak voor dat je 2x de zelfde plant zette. Er was wel een uitzondering bij de rijenteelt, daar zat wel wat meer repetitie in.

Het planten van de bomen ging heel erg voorspoedig, nog sneller dan verwacht! Iedereen was super enthousiast en vond het fijn om lekker buiten te mogen werken. Sommige vrijwilligers gingen wat eerder naar huis en sommige kwamen later aangewaaid. En iedereen had een geweldige bijdragen. Het samenwerken zorgde echt voor een goede sfeer en heeft een prachtig resultaat gegeven. Niet alleen met alle bomen, struiken en andere planten die in de grond gingen, maar ook met de aankleding van de dag en een beetje van onszelf ;).

Samen komen we verder

Het is fijn om een warme en gezellige plek te hebben om samen te komen bij een plantdag. Gemaakt door een van onze vaste vrijwilligers, Edwin, waren er mooie vuurschalen verspreidt over het hele terrein, om iedereen lekker warm te houden. Daarbovenop, was er ook een mooie koepel/beschutting geplaatst door Lempe, het bedrijf van Edwin.

Een andere vrijwilliger Liedewij had dan weer gezorgd voor een beetje aankleding van de begeleiders. Zij had prachtige buttons gemaakt om zo duidelijk aan te geven wie de begeleiders zijn van de plantdag. Meer weten over Liedewij haar Viltkunst klik hier. Kortom, de plant-dag is een succes geworden door de bijdragen van alle mensen die er waren en iets moois deelde; van hun plant enthousiasme tot hun vuurschalen of textielkunsten! En natuurlijk niet te vergeten hun kook kunsten.

Lunch gedeeltelijk uit eigen voedselbos!

Tijdens lunchtijd, werden we verwend door de catering van de gouden radijs. Marit maakt hele creatieve, vegan gerechten. Aan haar de opdracht iets te maken met de oogst uit het voedselbos. Ze heeft ons verwend met een kokos bietensoep en een broodje walnotenpathé met ingelegde uien en zongedroogde tomaatjes en een gele framboos vinaigrette. De walnotenpathé en gele framboos vinaigrette was gemaakt van onze eigen gele frambozen en walnoten! We ondersteunen graag ondernemers die een positieve bijdrage willen leveren aan de wereld 🙂

Positieve Energie

Na de lunch in de middag gingen we met net zoveel energie verder met planten als daarvoor. Iedereen had een lach op hun gezicht, sommige omdat ze al een fijn voldaan gevoel hadden en natuurlijk een heerlijke lunch achter de kiezen hadden, andere omdat ze graag weer lekker wilde gaan planten met hun inspirerende mede planters! Om iedereen te bedanken hadden we vanuit Voedselbos t’Mortelke nog een droogboeketje gemaakt voor alle actieve planters. Aangezien mensen kwamen en gingen wanneer ze wilde werden deze bij de lunch uitgedeeld.

Op naar de volgende

Uiteindelijk zijn er heel veel nieuwe bomen en planten geplant, en zijn wij superblij met het resultaat! Bij deze willen we dus alle mensen bedanken die hebben meegeholpen met het organiseren van de plant-dag en natuurlijk met het planten zelf. Op naar de volgende plant-dag op zaterdag 27 november! Klik hier voor meer informatie over de plantdagen en hoe aan te melden!