’t Mortelke

In 2019 zijn wij gestart met het ontwerp van Voedselbos ’t Mortelke. Op dit moment zijn we volop bezig met de aanleg. Het voedselbos levert op dit moment voornamelijk producten in de vorm van bedankjes voor de vrijwilligers die mee-helpen dit project te realiseren. ’t Mortelke bestaat uit verschillende onderdelen; er is een meerjarige groenten tuin, plukbloemen weide, sier voedselbos, belevingsvoedselbos, rationeel voedselbos met een grote waterpartij, een terrassen heuvel, een romantisch voedselbos en een kleine kwekerij. Deze verschillende onderdelen hebben hun eigen doel en verdienmodel, maar samen zullen ze het project uiteindelijk rendabel gaan maken.

De Meerjarige groentetuin

Dit is een groentetuin die voornamelijk meerjarige groenten bevat. Denk aan de zee-kool, daglelie, bladmosterd, en artisjok. In de groentetuin gebruiken we veel permacultuur principes. We hebben de grond met stro bedekt om te voorkomen dat ongewenste planten alles overwoekeren en het vocht beter wordt vastgehouden. We zorgen ervoor dat de planten ondersteuning van elkaar kunnen krijgen, vandaar dat er een variatie van planten samen op een bed zijn geplant. Kruiden hebben de belangrijke functie om juist ongewenste bezoekers te weren en gewenste bezoekers aan te trekken. Alles is zo bedacht dat het elkaar uiteindelijk in balans gaat houden. Bovendien is de groentetuin ook een plek waar vele insecten hun voeding vandaan kunnen halen. Mocht het je leuk lijken deze groentetuin een keertje te bewonderen dan ben je meer dan welkom om een keertje langs te komen, en misschien zelfs te proeven!

Plukbloemen weide

Wij willen graag dat mensen kunnen genieten van al het moois de natuur te bieden heeft, zonder dat de natuur daar schaden aan ondervindt. De plukbloemen weide is daar een mooi voorbeeld van. We zorgen voor het onderdrukken van ongewenste planten doormiddel van karton, wieden en een bosgrond laag zonder zaadjes erin. We bieden daarmee ook iets moois te plukken aan voor jou en iets lekkers te eten voor de insecten. Van prachtige zonnebloemen, tot lamsoor en ijzerhard, er is veel keuze. Je kunt zowel kiezen voor een boeketje wat je mooi in het water zet of voor een boeketje wat je droogt. We hopen in 2022 helemaal open te zijn zodat mensen doormiddel van een abonnement kunnen komen genieten van de bloemenpracht en deze ook mee naar huis kunnen nemen!

Siervoedselbos

Op de weide naast de plukbloemen komt een siervoedselbos waar allerlei bomen komen te staan met prachtige bloesem of ornamenten om van te genieten. Ook kunnen deze bloemen en ornamenten over de seizoenen gebruikt worden voor de boeketten. Daarnaast, zullen veel bomen ook lekker handfruit geven waar heerlijk van genoten kan worden. Het siervoedselbos is een plek om te beleven met al je zintuigen en te genieten van de pracht van de natuur.

Belevingsvoedselbos

Kinderen moeten lekker in de natuur kunnen spelen. Wij willen het mogelijk gaan maken dat dit op een veilige plek kan, waar ze naast dat ze lekker kunnen rennen tijdens het spelen ook leren over de natuur en eetbare planten. Momenteel is dit bos nog een dennen productiebos. Wij willen dit rustig gaan omvormen tot een bos met meer biodiversiteit, dus met meer verschillende soorten loofbomen, zoals de linde of berk. Daarbovenop willen we dat spelen en beleving in dit bos centraal komen te staan. We willen dus een plek creëren waar kinderen hutten kunnen gaan bouwen, klimmen, en kunnen ontdekken wat de natuur allemaal voor leuks te bieden heeft. Voor het klimparadijs gaan we bijvoorbeeld boswilgen plaatsen en voor het huttenbos is het plan om juist veel takken te laten liggen die gebruikt kunnen worden voor het bouwen. Het gaat nog wel even duren voor we dit deel volledig kunnen gaan gebruiken, maar een bezoekje is het zeker waard, dus mocht je het willen zien laat het ons weten door een email te sturen!

Rationeel voedselbos en terrassen heuvel met waterpartij

Naast dat wij graag willen dat iedereen lekker kan genieten van het voedselbos, gaan we ook voedsel produceren voor de verkoop. Dit doen we voornamelijk in het rationele voedselbos waarin we de keuze hebben gemaakt om efficiënte bomen te planten die juist goed produceren maar wel net uniekere producten leveren dan bijvoorbeeld de producten in de gewone supermarkt. Daarnaast, hebben we in dit gebied ook een grote waterpartij aangelegd met een terrassen heuvel. We hopen dat de reflecterende werking van de zon op het water gaat zorgen voor een hogere temperatuur op de terrassen heuvel. Dit betekent dat planten die meer zonlicht en warmte vereisen, beter kunnen floreren in het Nederlandse klimaat. Denk aan bijvoorbeeld de kaki, die het wel doet in Nederland maar nog niet hele lekker vruchten geeft.

Romantisch voedselbos

Rondom de waterpartij en terrassen heuvel gaan we een romantisch voedselbos aanleggen waar je heerlijk in mag verdwalen. Daar gaan ook kampeerplaatsen komen voor mensen die graag tijdens hun vakantie een handje mee willen helpen op het voedselbos. Er staan veel bijzondere bomen en planten, denk aan de fransen uiensoep boom, mispel, en hazelaars. Een plek om van te genieten en lekker te oogsten; zowel rust en energie, als lekker eten.

Kleine kwekerij

Dicht bij de waterpartij gaat ook een kleine kwekerij komen zowel om bomen te kweken voor eigengebruik in Voedselbos ’t Mortelke, en om juist meer planten en bomen aan te bieden voor andere mensen die enthousiast zijn over het beginnen van hun eigen eetbare tuin of het starten van een voedselbos.

Meedoen?

Heb jij interesse in voedselbossen, de behoefte om tot rust te komen in de natuur door lekker met je handen in de aarde te zitten en zin om mee te helpen aan een betekenisvol project? Kom gezellig langs op onze meewerkdagen! IEDEREEN IS WELKOM om mee te helpen waar die kan. Dus ben je slecht ter been of heb je nul verstand van voedselproductie, dan ook hebben we genoeg leuke klusjes! Kijk voor meer informatie over de geplande vrijwilligers/meewerk dagen op onze facebook pagina.